dinsdag 19 mei 2009

Web 2.0 in 23 dingen. (22ste bericht)

Einde Cursus. Toch wel heel wat energie en tijd ingestoken.
Een hele, nieuwe wereld is er voor mij open gegaan. Een virtuele wereld.Dat er nieuwe technologieën bestaan, dat wist ik maar de varia eraan was mij onbekend.Heel interessant was het om te ontdekken hoe deze technologieën in de bib kunnen toegepast worden. Theorie en praktijk. Ook de verschillende bruikbare links vind ik fijn om te weten.
Het afstandsleren vind ik te doen maar zou hier toch graag een iets andere constructie gehad hebben. (De chatsessie vond ik zeker zeer bruikbaar maar dan in een andere vorm. Op een bepaalde dag, uur en over één bepaald onderwerp).Ook vind ik dat er nog veel voorbeelden in het Engels worden gegeven. (wil dit zeggen dat theorie en praktijk in Nederland /Belgie nog niet zoveel gebruikt wordt?)
Hoe nu verder?
Eerst ga ik een verslag maken voor mijn andere collega’s in de bib over wat ik geleerd heb en mij bijgebleven is. Attitude, werkmiddelen, links…Daarna inventariseren met mijn medecursist en bibliothecaris wat we in Overpelt snel kunnen invoeren en gebruiken, zowel intern als naar de gebruiker toe..
Zeker toepasbaar zijn: Blog, Rss, flicker, google documents, wiki’s, google doodle, google reader,You tube, last.fm…
Nice to know; Delicious, Library things, podcasts, my discoveries…
Ik raad deze cursus zeer aan voor bibpersoneel, maar wel met de kanttekening dat men eraan begint met de wetenschap dat er binnen de bibwereld iets moet wijzigen en dat men hier zeker aan deel wil nemen…
Graag dank aan mijn medecursisten want ik heb verschillende zaken van jullie opgestoken.

1 opmerking:

  1. Proficiat Josee met het beëindigen van de cursus!
    Vlaamse en Nederlandse voorbeelden spreken inderdaad meer tot de verbeelding, maar als er - en ze zijn daar toch wel vooruit op ons - in de VS knappe dingen worden gedaan, verdienen die zeker enige aandacht.
    Initiatieven tot chatsessies vind ik zeer lovenswaardig, maar als ik kijk naar mijn agenda vind ik daar zelf binnen het concept van de cursus op vaste basis geen ruimte meer voor. De cursus beslaat maar 40 uren en die zijn nu al krap bemeten, als je 't mij vraagt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je als deelnemer kan chatten met wie je wil wanneer je wil :-)
    Groetjes en tot volgende week, Eva

    BeantwoordenVerwijderen